Uczniowie z SP nr 6 poznawali naukę przez eksperymenty i konstrukcje

W jednej z sal Szkoły Podstawowej nr 6 w Tomaszowie Mazowieckim panował gwar jak na warsztatach — nie wykłady, lecz dłonie przy pracy i głośne dyskusje. Uczniowie klasy VIIb testowali edukacyjne zestawy Odkryjmy to! od Centrum Nauki Kopernik wspierane przez Ministra Nauki. Było konstruowanie, mierzenie efektów i chwile zaskoczenia, kiedy proste materiały zamieniały się w widowiskowe doświadczenia.
- W pracowni Szkoły Podstawowej nr 6 rodziły się makaronowe wieże
- Eksperymenty które pokazywały zasady chemii i fizyki - „chemiczne jojo” i „tęcza w szklance”
W pracowni Szkoły Podstawowej nr 6 rodziły się makaronowe wieże
Zadanie konstrukcyjne wymagało od uczniów pomysłowości i pracy zespołowej — celem było stworzenie możliwie najwyższej i stabilnej konstrukcji z makaronu i taśmy klejącej. Uczniowie planowali, testowali i poprawiali swoje pomysły, ucząc się przy tym cierpliwości i komunikacji w grupie. Rywalizacja między zespołami mieszała się z współpracą: pomysły na wzmocnienia i sposób rozłożenia ciężaru pojawiały się szybko, a każdy błąd stawał się lekcją.
Eksperymenty które pokazywały zasady chemii i fizyki - „chemiczne jojo” i „tęcza w szklance”
Zestawy zawierały również proste doświadczenia chemiczne. Pokaz określany jako chemiczne jojo przyciągał uwagę efektami ruchu i reakcji, a eksperyment nazwany tęcza w szklance obrazował różnice w gęstości cieczy i sposób ich mieszania. Dzięki takim demonstracjom teoria zamieniała się w namacalny przykład — uczniowie obserwowali, notowali i wyciągali wnioski, rozwijając ciekawość świata i umiejętność logicznego tłumaczenia zjawisk.
Przy realizacji projektu wyraźnie widać, jakie umiejętności ćwiczą młodzi uczestnicy: twórcze myślenie, zdolność do zadawania pytań, pomysłowość przy rozwiązywaniu problemów oraz wytrwałość w dążeniu do celu. Program, który przygotowało Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu Ministra Nauki, skupia się na praktycznym doświadczaniu nauki — nie samym zapamiętywaniu.
Rodzice i nauczyciele zauważą, że takie zajęcia wzmacniają więcej niż wiedzę z podręcznika — uczą pracy w zespole, planowania i eksperymentowania. Prosty pomysł na rozwijanie zainteresowań można stosować w domu: obserwowanie warstw płynów, wspólne konstruowanie z dostępnych materiałów czy zadawanie pytań „dlaczego tak się dzieje” to niewielki wysiłek z dużym efektem edukacyjnym. Dla szkół to sygnał, że inwestowanie w praktyczne zestawy i krótkie, angażujące sesje eksperymentalne szybko przekłada się na aktywność uczniów i lepsze rozumienie podstaw nauk ścisłych.
na podstawie: UM Tomaszów Mazowiecki.
Autor: krystian

