Czym jest franczyza?

Franczyza to bez wątpienia jedna z najciekawszych propozycji, jaką współczesny rynek jest w stanie przedstawić początkującym przedsiębiorcom. Jest to stabilna forma własnej działalności gospodarczej, która anuluje wiele spośród istotnych trudności, z jakimi przedsiębiorcy zazwyczaj zmagają się zwłaszcza w początkowych okresach prowadzenia swojej firmy.

Jednocześnie należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że z różnych powodów biznes franczyzowy nadal nie stanowi w polskich realiach wariantu cieszącego się wśród przedsiębiorców tak dużą popularnością, jak ma to miejsce chociażby w wielu krajach Europy Zachodniej, gdzie prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy jest jedną z najchętniej i najczęściej wybieranych opcji.

Według zgodnej opinii większości specjalistów zajmujących się rynkiem finansowym, przyczyna tego stanu rzecz tkwi przede wszystkim w braku odpowiedniej edukacji na temat tego, czym jest franczyza oraz jakie są jej zalety. Stąd też przedsiębiorcy rozpoczynający własną działalność bardzo często nawet nie biorą franczyzy pod uwagę, skupiając się jedynie na tych modelach biznesowych, które w naszych realiach są uznawane za standardowe.

Czym więc jest biznes franczyzowy oraz jakie są jego najważniejsze zalety z perspektywy przedsiębiorcy? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej.

Czym jest franczyza?

W dużym skrócie można powiedzieć, że biznes franczyzowy polega po prostu na dzierżawieniu prawa do korzystania z szyldu innej, znacznie większej i o wiele bardziej rozpoznawalnej marki. Możliwość działania na zasadach franczyzy udostępnia coraz większa liczba globalnych koncernów. Oczywiście, prawo do dzierżawienia wizerunku innej firmy nie jest darmowe ani też nie ma charakteru bezwarunkowego.

Rozpoczynając własny biznes franczyzowy warto więc pamiętać, że korzystanie z szyldu innej marki będzie oznaczać konieczność oddawania owej marce określonej części uzyskiwanych przychodów. Właśnie ten czynnik bardzo często powoduje zniechęcenie wielu przedsiębiorców. W praktyce jednak okazuje się, że koszty finansowe związane z działaniem na zasadach franczyzy są o wiele mniejsze od korzyści, jakie przynosi ten model biznesowy.

Kolejne z wymagań stawianych przez franczyzodawców to konieczność świadczenia usług na odpowiednio wysokim poziomie a także zachowania stylistyki oraz wystroju lokalu, które są zgodne ze stylistyką lokali oryginalnych danej marki.

Korzyści franczyzy

Najważniejszą zaletą, jaką oferuje biznes franczyzowy jest fakt, że działając w ten sposób przedsiębiorca już na samym starcie otrzymuje rozpoznawalność wśród klientów. W ten sposób anulowane zostają nie tylko trudności w zakresie promowania swojego biznesu, ale również koszty marketingowe, które przeważnie stanowią bardzo poważne obciążenie dla nowych firm.

Oprócz tego, franczyzodawcy standardowo oferują także rozbudowane systemy wsparcia między innymi w zakresie prowadzenia księgowości, rekrutacji pracowników czy też wyboru lokalizacji biznesu. Bardzo często w skład tego rodzaju programów wchodzą również liczne szkolenia, zarówno dla przedsiębiorcy, jak też dla zatrudnianej przez niego kadry.

Więcej informacji

Dodatkowe informacje o tego rodzaju biznesie znajdziesz na stronie Franczyza w Polsce - dowiedz się więcej